15 februari 2016
Prenumerera på SFTI

Integrerad e-handel

Integrerad e-handel brukar normalt kallas för EDI och det innebär att både kund och leverantör utbyter alla aktuella meddelanden i ett automatiserat flöde. Nedan beskrivs två olika typer av integrerad e-handel som följer samma affärsprocess men skillnaderna är de tekniska formaten på meddelandena.

Svehandel

Svehandel är ett samlingsbegrepp för en av de beställningsprocesser som rekommenderas av SFTI och som bygger på XML format. Svehandel ger ett helt elektroniskt handelsflöde med möjlighet till automatisering av flödet både för kunder och leverantörer. Det kräver att du som leverantör har en systemlösning som kan skapa dessa format eller anlitar en tredjepartstjänst för det. De format som ingår är Svekatalog, Sveorder med ordersvar, Sveleveransavisering och Svefaktura Det går att använda varje format fristående, exempelvis så kan du använda en Sveorder och en Svefaktura tillsammans.

Beställningsprocess SFTI/ESAP 6

SFTI/ESAP 6 är ett samlingsbegrepp för en EDIFACT standard som SFTI rekommenderar. Standarden bygger på GS1s affärsprocesser och är integrerad e-handel där de olika meddelandena måste användas tillsammans. SFTI/ESAP 6 ger ett helt elektronisk handelsflöde med möjlighet till automatisering av flödet både för kunder och leverantörer. Denna teknik är äldre än XML och bygger på att du som leverantör har stora volymer mot den organisation som du ska utbyta elektronisk format med. I EDIFACTstandarden kan du skapa priskataloger, ta emot orders och skicka ordersvar samt att skicka en elektronisk faktura.

Andra alternativa e-handelsprocesser

Punch-out kan användas som alternativ till en traditionell katalog, där beställarna per automatik gör ett uthopp från inköpssystemet till leverantörens webbshop och där skapar en varukorg som sedan tas med tillbaka in i inköpssystemet. Därefter skickas en elektronisk order till dig, som sedan du svara med en orderbekräftelse samt en faktura och alla de meddelandena ska vara elektroniska i något av ovanstående format.

Vid hämtköp kan du använda ett meddelande som kallas Orderöverenskommelse. Det är ett meddelande som till stor del påminner om en orderbekräftelse, men som innehåller viss information som innebär att mottagarens system skapar en order i sitt system som sedan kan matcha en inkommande elektronisk faktura.

GS1 affärsprocesser

Många av de stora systemleverantörerna har implementerat GS1s affärsprocesser som bygger på EDIFACT standard. Denna teknik är äldre en XML och bygger på att du som leverantör har stora volymer mot den organisation som du ska utbyta elektroniska format med. I EDIFACT standarden kan du skapa priskataloger, ta emot order och skicka ordersvar samt att skicka en elektronisk faktura.

Hjälpte informationen på sidan dig?

Tipsa:


User information

Tack för att du hjälper oss!