15 februari 2016
Prenumerera på SFTI

Varukorg/Punch-out

Webbeställningar (så kallad Varukorg eller ”punch-out”). Inom SFTI finns en affärsprocess som kan användas när man vill göra beställningar på leverantörens webbplats.

Beställningar på webben kan bero på att leverantören har ett omfattande sortiment (exempelvis böcker) eller varor som behöver konfigureras (såsom PC-paket, kontorsmöbler eller likande).

Det innebär att köparen tar hem en varukorg från en leverantörs webbplats. Detta benämns ofta ”punch-out”men begreppet är inte en öppen standard. Detta innebär att motsvarande begrepp för affärsprocessen har inom SFTI definierats som ”Varukorg”.

Varukorg innebär att köparen väljer artiklar i leverantörens webbshop, och köparen kan via webbshopen få hjälp att konfigurera artiklarna utgående från sina önskemål och hur olika artiklar passar samman, exempelvis att plocka ihop lämpliga delar till ett PC-paket. När en beställare valt intressanta lämpliga artiklar begär denne att leverantörens system sänder ett varukorgsmeddelande till köparens inköpssystem. Varukorgen innehåller information om de valda artiklarna, såsom pris och kvantitet. Varukorgen innebär inget åtagande om köp, dess information ger enbart underlag för att senare skapa en eventuell order/beställning. Beställningsprocessen sker i så fall därefter enligt SFTI/ESAP Affärsprocessen 6, det vill säga med order (avrop), ordererkännande/bekräftelse (avropserkännande- /bekräftelse), och faktura.

För att se alla specifikationer inom hela flödet av SFTI/ESAP beställningsprocess 6 hänvisas till Beställningar i inköpssystem

Hjälpte informationen på sidan dig?

Tipsa:


User information

Tack för att du hjälper oss!