Halvdagskurs på distans.
Från den 1 april 2019 är det obligatoriskt för kommuner, regioner, och kommunala bolag att kunna ta emot elektroniska fakturor. Kravet gäller för statliga myndigheter sedan tidigare. Lagkravet gäller för köp baserade på upphandlingar som påbörjas från detta datum och inköp som görs efter detta datum. Likaså måste leverantörer skicka e-fakturor till dessa upphandlande myndigheter och enheter.
Enligt en föreskrift från myndigheten för digital förvaltning (DIGG) ska vidare alla kommuner, regioner, kommunala bolag m. fl. upphandlande myndigheter vara registrerade som mottagare av elektroniska fakturor i PEPPOL:s SMP register den 1 december 2019. För statliga myndigheter finns redan den skyldigheten från november 2018.
PEPPOL:s infrastruktur är en möjliggörare när det gäller anslutning av ett stort antal leverantörer till e-fakturering men även e-handel. Det blir avsevärt enklare samt lägre kostnader.
När man ska införa PEPPOL för e-faktura (och e-handel) uppkommer ofta ett antal praktiska frågeställningar. Några av dessa kan vara:
Välkomna!
Tack för att du hjälper oss!