Publicerad 14 juni 2024

Resultat av servicemätningens nyckeltal 2024

Undersökningen mäter bemötande i telefon och tydlighet i skriftlig kommunikation samt hur enkelt invånarna tycker att det är att få hjälp från kommunen med sitt ärende.

Enkäten skickats ut till invånare som har varit i kontakt med kommunen via telefon eller e-post.

Servicemätningen 2024 visar på en fortsatt förbättring både i bemötande och enkelhet vid telefonkontakt med kommunerna. Kommunerna fortsätter även att förbättra sin service via e-post och skriftlig kommunikation.

I de fyra tabellerna presenteras de tio kommuner med högsta resultat av de kommuner som kom upp i 100 eller fler enkätsvar för respektive kanal (telefon och e-post). Det vill säga där varje kommun har samlat in minst 100 enkätsvar per kanal för att kunna delta i slutgiltig jämförelse.

Tabell 1: Bemötande via telefoni

I tabellen presenteras de tio högsta resultaten i fallande skala för bemötande via telefoni. Snittresultat deltagande kommuner: 83,8

Serviceundersökning: Bemötande telefoni. I tabellen presenteras de tio högsta resultaten i fallande skala för bemötande via telefoni. Snittresultat deltagande kommuner: 83,8

Kommun

Index 1–100

Falkenbergs kommun

92,1

Ängelholms kommun

91,5

Skara kommun

91,2

Strömstads kommun

91,1

Tjörns kommun

91

Oskarhamns kommun

90,7

Hultfreds kommun

90,1

Vetlanda kommun

89,5

Vara kommun

89,4

Gnesta kommun

89,4

Tabell 2: Enkelhet telefoni per kommun

I tabellen presenteras de tio högsta resultaten i fallande skala för enkelhet telefoni per kommun. Snittresultat deltagande kommuner: 74,9

Serviceundersökning: Enkelhet telefoni per kommun. I tabellen presenteras de tio högsta resultaten i fallande skala för enkelhet telefoni per kommun. Snittresultat deltagande kommuner: 74,9

Kommun

Index 1–100

Falkenbergs kommun

89,9

Härryda kommun

85,1

Tjörns kommun

84,7

Ängelholms kommun

83,8

Skara kommun

83,2

Hultfreds kommun

82,8

Bjuvs kommun

82,8

Strömstads kommun

82,6

Vetlanda kommun

81,8

Gnesta kommun

81,8

Tabell 3: Tydlighet e-post

I tabellen presenteras de tio högsta resultaten i fallande skala för tydlighet e-post. Snittresultat deltagande kommuner: 83,6

Serviceundersökning: Tydlighet e-post. I tabellen presenteras de tio högsta resultaten i fallande skala för tydlighet e-post. Snittresultat deltagande kommuner: 83,6

Kommun

Index 1 – 100

Borlänge kommun

90,7

Tomelilla kommun

89,9

Malung-Sälens kommun

89,6

Norrtälje kommun

87,6

Falkenbergs kommun

86,9

Gävle kommun

86

Partille kommun

86

Orust kommun

84,3

Nyköpings kommun

84

Järfälla kommun

84


Tabell 4: Enkelhet via e-post

I tabellen presenteras de tio högsta indexresultaten i fallande skala för enkelhet via e-post. Snittresultat deltagande kommuner: 80,2

Serviceundersökning: Enkelhet via e-post. I tabellen presenteras de tio högsta indexresultaten i fallande skala för enkelhet via e-post. Snittresultat deltagande kommuner: 80,2

Kommun

Index 1 – 100

Tomelilla kommun

87,5

Borlänge kommun

86,9

Malung-Sälens kommun

86,4

Norrtälje kommun

85,9

Falkenbergs kommun

84,7

Gävle kommun

83

Sandvikens kommun

82,8

Orust kommun

82,5

Järfälla kommun

82,1

Nyköpings kommun

81,4


Informationsansvarig

  • Maria Hagström
    Handläggare

Kontakta oss

Kontaktformulär SKR








Verifiering * (obligatorisk)
Vi kontrollerar att du är en människa och inte en robot.