EXEP
Mål och syfte
Hösten 2014 bildade EU-kommissionen EXEP (Multi-stakeholder Expert Group on eProcurement). Syftet med detta flerpartsforum är att främja övergången till elektronisk upphandling i EU och dela med sig av bästa praxis på området. Konkret har uppgifterna definierats som att bistå kommissionen i samband med genomförandet av EU-lagstiftning med mera, att bistå kommissionen vid utarbetandet av olika initiativ och att koordinera med medlemsstaterna.
Följande rapporter har tagits fram med stöd av EXEP
Dynamic purchasing systems Use guidelines
Handledning för dynamiska inköpssystem (DIS) som innefattar svar på vanliga frågor och praktiska exempel från olika medlemsländer.
eForms Governance and life-cycle management
eForms Policy implementation handbook
Interoperability in end-to-end procurement
Certification of e-Tendering platforms
Solutions and interoperability
Rapporten tar upp
- Ackreditering av offentliga e-upphandlingsplattformar,
- Interoperabilitet vid upphandling
- ger en lista över olika scenarier avseende fel som kan uppkomma i IT-system/e-upphandlingssystem samt
- ger förslag på fortsatt arbete på området.
Governance and capacity building
Rapporten behandlar övergången till elektronisk upphandling i EU:s medlemsländer och ger ett antal rekommendationer.
Regulatory aspects and interpretation
Rapporten identifierar några områden med juridiska frågor vid implementeringen av upphandlingsdirektiven, dessa är:
- Juridisk skyldighet att etablera e-upphandlingssystem
- E-signaturer
- Dataskydd och ESPD
- Företagshemligheter
- Offentliga register för kontrakt
- Nationella restriktioner för tillträde till e-upphandlingsplattformar
Kontakt
För frågor om EXEP:s arbete hänvisas till